hoe maak je een automation campagne in mailchimp

Hoe maak je een reeks automatische mails in MailChimp?

Wel eens gehoord van Automation? Of Autoresponder? Klinkt ingewikkeld, maar is het niet. Na het lezen van dit artikel weet je wat het is, begrijp je de enorme voordelen die het heeft en kan je zelf zo’n campagne maken in MailChimp.

Dit werkt alleen met het betaalde MailChimp account. Heb je dat nog niet? Dan mis je de meest waardevolle opties, zoals die in dit artikel.

Automation: een reeks van automatisch verstuurde mails

Zo eenvoudig is het. Echt. Automation is een reeks van mails, die automatisch verstuurd wordt. Daarom heet het ook wel Autoresponder. Een ‘automatische beantwoorder’ lijkt op je vakantie bericht. Dan krijgt iemand die jou een mailtje stuurt, een bericht dat jij ergens lekker op Hawaï ligt. Ken je vast wel. 🙂

Alleen bestaat Automation meestal niet uit één, maar uit een reeks berichten achter elkaar. Met tussenpozen van een dag, 2 dagen, een week. Net wat jij wilt. Net als bij het vakantiebericht is er een startsein (een trigger), die de campagne in werking zet. Dat kan een download zijn van een eBook, een bepaalde dag, zoals de start van een cursus of de verjaardag van de ontvanger. Je kan het zo gek niet bedenken.

Handig en makkelijk…

Je stelt één keer een reeks samen van opeenvolgende mails. Even goed testen en klaar! Als de Automation eenmaal draait, hoef jij niets meer te doen. Nou ja, in je hangmat gaan liggen, dan 😉 Want elke dag wordt de juiste mail verstuurd aan de juiste persoon. Helemaal automatisch! Dat regelt MailChimp foutloos! Hij weet precies welke mail iemand gister heeft gehad, welke vandaag de deur uit moet en wat er morgen verstuurd moet worden. Hoe leuk wil je het hebben?

… maar met enorme impact!

Zeker weten, want stel je eens voor. De (potentiële) klant op je lijst, leest elke dag die goede tip van jou. Ziet wekelijks jouw videoblog of hoort 3x per week jouw stem op mp3. Wat is daarvan het effect, denk je? Wat doet dat met de lezer of kijker? Precies! Die heeft jou op het netvlies, die is met jou bezig. Die ziet jou steeds meer als die expert. Als iemand waar je wat aan hebt. Als iemand waar je moet zijn als je ‘puntje-puntje’ (vul zelf maar in) nodig hebt!

 

Die jou klanten oplevert

Dat moet ook wel, het is een logisch gevolg. Want stel dat iemand denkt: “Wie kan mij helpen met ‘puntje-puntje’?” Dan denkt-ie onvermijdelijk aan jou. Want jij hebt je bewezen. Jij staat nog op het netvlies, door al die keren dat je voorbij kwam. Door niet één keer, maar meerdere keren achter elkaar aan te tonen dat jij degene bent die weet hoe je mensen helpt.

Een potentiële klant moet gemiddeld 5-7 x met jouw dienst of product in aanraking komen, voor hij besluit het te kopen. Die contactmomenten creëer je met Automation.

Ja, OK, maar hoe stel je dat in (met MailChimp)?

Dat laat ik je zien, in deze video (ongeveer 7 min.). Maar let op: het is kinderlijk eenvoudig!

Wat zei ik je? Dat kan jij ook, hè?

Ter inspiratie, een paar ideeën voor Automation campagnes

  • Een cursus, 10 wekelijks mails met demo’s, instructie, etc.
  • Regelmatige tips en trucs bij het gebruiken van een aangeschaft product
  • Verjaardagsmail: 2 weken voor iemand’s verjaardag wordt automatisch een kortingsbon gestuurd (doet mijn kapper!)
  • Een reeks opvolgmails na een download, voor het aanjagen van de dialoog (Heb je hem al bekeken? Was het helder? Heb je er wat aan? Wat wil je nog meer weten? Waar kan ik je nog meer mee helpen?)

Nou ben ik wel heel erg benieuwd. Welke ideeën heb jij?
Wat zou jij graag willen maken? Of heb je al een Automation?
Schrijf jouw reactie of vraag hieronder in het commentaarveld.
Inspireer mij en andere lezers. Ik lees alle berichten!

>>>

Wil jij ook meer focussen op wat je moet doen voor je bedrijf?
Meer uit je werkdag halen & gaan voor waar je al zo lang tegenaan hikt?

Meld je dan nu aan voor de Gewoon DOEN challenge (voor ondernemers):

Gewoon DOEN Challenge voor ondernemers met Thijs van Halewijn


Interessant? Deel dit met je vrienden.
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn22Email this to someonePrint this page
16 antwoorden
  1. Marcel van Leeuwen zegt:

    Hi Thijs,

    Ik heb alles met interesse gelezen en veel geleerd. Ik blijf echter zoeken naar een mogelijkheid om leden waarvan ik een List heb met mailadressen via Automation mensen aangemeld te krijgen voor een dienst. Ik wil hiervoor 4 berichten gebruiken. 1. uitnodiging om aan te melden voor nieuwe dienst. 2. herinnering als na 2 dagen niet op een link in de uitnodigingsmail is geclicked. 3. herinnering als na 2 dagen niet op een link in de 1e herinneringsemail is geclicked. 4. herinnering als na 2 dagen niet op een link in de 2e herinneringsemail is geclicked. Het lukt mij niet om dit met Triggers in te stellen omdat ik daar maar naar éém “previous Automation email” kan verwijzen en naar meerdere. Iemand die clicked op een link in mail 2, krijgt dan ook nog email 4.

    Heb jij een idee hoe dit anders zou kunnen?

    Groet Marcel

    Beantwoorden
  2. Daisy zegt:

    Hoi Thijs, bedankt voor je nuttige tips. Ben er direct mee aan de slag gegaan. Ik heb inmiddels een ‘demo lijst’ aangemaakt, vervolgens de nieuwsbrief zoals normaal geschreven (voor volgende week) en daaraan nu een automation (aanbieding) toegevoegd. Beiden nu gekoppeld aan mijn ‘demo lijst’ en het getest. Werkt perfect dankzij je heldere uitleg. Super fijn! Wilde dat even meegeven:) Fijne dag

    Beantwoorden
  3. Nicole zegt:

    Goedemorgen Thijs, bedankt voor je nuttige tips. Voor een van mijn opdrachtgevers heb ik de volgende vraag. Opdrachtgever deelt tijdens de weken dat kinderen naar school gaan, opvoedtips aan ouders. Hiervoor heeft zij een e-mailcampagne aangemaakt die zij wekelijks aanvult met nieuwe tips. Iedere nieuwe inschrijver moet beginnen met de eerste tip (er zit namelijk een bepaalde opbouw in). Tot op vandaag maakt zij bij nieuwe inschrijvingen telkens een nieuwe lijst. Lijkt mij niet handig en ook niet de bedoeling. Ik ga de nieuwe abonnees op één lijst zetten. Is het dan nog mogelijk om alle nieuwe ingeschrevene bij tip 1 te laten beginnen én wekelijks de tips aan te vullen (van tevoren staat dus hele campagne nog niet klaar). Ik hoor graag van je. Vast bedankt. Groeten, Nicole

    Beantwoorden
  4. Thijs van Halewijn zegt:

    Hoi Marian, Automation is inderdaad betaald, kijk even op hun website, ze leggen het heel helder uit, ook de kosten (vanaf € 9 per maand ofzo). Ik kan het je zeker aanraden. Met Automation kan je zo veel doen, zo handig!

    Beantwoorden
  5. Annette Wessels zegt:

    Hai Thijs, in Mailchimp heb ik zo’n campagne op mijn website onder het tabje e-book (inschrijven, welkomstmail, download gratis weggever). Ik zette ook Mailmunch in, zodat op elke pagina/tabje van mijn website een pop-up verschijnt om óók in te schrijven. Tot nu toe liep dat soepel. De inschrijvers kwamen via Mailmunch op de Mailchimplijst (nieuwsbrief) terecht én ze ontvingen het e-book. Echter, nu zie ik tot mijn schrik dat dit laatste via de Mailmunch pop-up opeens niet meer gebeurt. Ze staan wel op de lijst, echter, lijken helemaal geen e-book meer te ontvangen. Weet jij wat er aan de hand kan zijn? Via het Mailchimp tabje ‘e-book’ werkt het nog wel. Kun je eventueel een anders plugin adviseren, waarbij dit wél weer werkt?

    Beantwoorden
  6. Sonja zegt:

    Hoi Thijs, duidelijk en helder filmpje! Toch nog even een vraagje over een testcampagne maken. Dat wil ik bij de volgende workflow ook gaan doen maar moet ik dan een losse testcampagne maken (dus een aparte workflow hiervoor opzetten) of kan ik de test dan doen in de workflow die ik wil gaan gebruiken? Kom je dan niet in de problemen dat als de test klaar is en dus ook de campagne is afgerond? Je zegt in het filmpje dat je na de test alleen nog maar even de delay moet wijzigen naar de juiste instelling om de workflow live te gaan zetten, maar deze is dan toch al live gegaan door de test?

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn zegt:

      Hoi Sonja, fijn dat het filmpje waardevol is voor je. Wat betreft testen; dat kan je zowel in een aparte kopie-campagne doen, als in de eigenlijke campagne zelf. De relatie tussen ‘test klaar’ en ‘campagne afgerond’ begrijp ik niet? De campagne is namelijk nooit afgerond, want zodra er weer nieuwe mensen toegevoegd worden, doorlopen die ook weer de hele cyclus. Wat ik bedoel met live gaan is de campagne ook echt in gebruik nemen. Bijvoorbeeld dat je je gekoppelde opt-in formulier op je website plaatst, of op FB de url deelt van dat opt-in formulier. Is dit helderder voor je?

      Beantwoorden
  7. Mariette zegt:

    Hoi Thijs, wat duidelijk en helder weer! Precies nu ik bezig ben zo’n 30 dagen challenge te ontwikkelen, en me nog afvroeg hoe ik dat technisch ging doen. Ik had die button ‘Automation’ nog nooit gezien in Mailchimp, fijn! Ik zit te denken aan een challenge met een vaste startdatum (zodat mensen tegelijk starten en tegelijk mails krijgen en daarover in een FB groep hun ervaringen kunnen delen). Ik was inderdaad benieuwd of je álle mails al klaar moet hebben vóór zo’n challenge live gaat, of dat je terwijl de eerste 10 klaar staan verder kunt gaan met de volgende 10, etc. Uit je antwoord aan Joke maak ik op dat dit gewoon kan? Op zich zou ik dan toch niets hoeven pauzeren, omdat iedereen tegelijk in dezelfde fase zit en bv pas bij mail 2 is, terwijl ik verder ga met 11?
    Groetjes, Mariette

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn zegt:

      Hoi Mariette, gaaf dat je een Challenge maakt en dat kan inderdaad prima met Automation. Het klopt ook dat je bij jouw opzet nog niet alles af hoeft te hebben. Zo lang je maar voor blijft liggen op je inschrijvers, natuurlijk… 🙂 Om iets te kunnen wijzigen moet je trouwens wel de campagne pauzeren. De campagne staat dan even stil en er wordt niets verzonden. Maar geen zorgen: MailChimp houdt de mails in wachtrij (queue). Zodra je de campagne weer aanzet gaat hij gewoon verder waar hij gebleven was. Groeten, Thijs

      Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn zegt:

      Hoi Joke, goede vraag! Ja, je kan eenvoudig de Automation Pauzeren. Klik op het menu Automation en scroll naar de betreffende Automation campagne. Helemaal rechts ervan staat een knopje Edit. Klik op het pijltje en kies: Pause All Emails. Je kan alles wijzigen in bestaande mails, of onderaan een nieuwe toevoegen. Je kan geen mails tussenvoegen. Succes en mocht je nog meer vragen hebben, hoor ik het graag.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *