9-manieren-om-je-lijst-te-laten-groeien

9 slimme manieren om je lijst automatisch te laten groeien

Heb jij een e-maillijst? Mooi! Dan weet je vast waarom die zo belangrijk is. Hoeveel adressen staan er op? 30? 150? Dat is niet echt veel. Hoe snel groeit hij? Met maar een paar adressen per maand? Da’s weinig. Ik ben bang dat je daar niet echt klanten mee krijgt. Daarom heb ik vandaag een paar super eenvoudige tips voor je, waarmee je je lijst aanzienlijk sneller laat groeien.

Call me crazy

Ik geloof: een zelfstandige met een kleine e-maillijst is als een balletdanseres zonder podium. Een DHL bezorger op een driewieler. Een kano met een lepel als peddel. Om maar even wat te noemen 😉

Nee, maar echt. Jij moet zorgen dat je een dijk van een lijst krijgt!

Waarom? Omdat je die nodig hebt om te kunnen verkopen. Zonder een sterke lijst is het binnenhalen van nieuwe klanten vrijwel onmogelijk. Echt. Alle succesvolle ondernemers kunnen dat beamen.

Oh, je bedoelt dat ik een duidelijke tekst op mijn website zet, met: “Schrijf je in op mijn nieuwsbrief”?

Nee, dat bedoel ik niet 😉

Met een toffe gratis download

Een eBook, een reeks video’s of iets anders wat goed past bij jouw dienst. Die je gratis weggeeft. Op je website. In ruil voor een e-mailadres.  🙂

Ok, maar hoe zorg je dan dat die weggever goed is?

Zorg ervoor dat je weggever:

  • een klein probleem oplost of een eenvoudige vraag beantwoordt van je potentiële klant
  • 100% gratis is (al ‘betaalt’ men met zijn e-mailadres)

Het is makkelijker dan je denkt; jij kan het ook!

That’s it!

“Ok, goed,  maar wat kan ik dan zoal weggeven? Ik heb nog geen idee…”

Ha, nou, laat me je een paar inspirerende voorbeelden geven:

1. eBook met praktische HowTo’s

Nog steeds een gouwe ouwe, maar super waardevol! Makkelijk te maken en eenvoudig op te zetten. Verzin een onderwerp, beantwoord een paar vragen en geef er een pakkende titel aan:

  • 10 dingen die je nooit tegen je baas moet zeggen als je salarisverhoging wilt
  • Omgaan met woede aanvallen van je kind: 5 eenvoudig toepasbare tips
  • Leer mediteren in 3 minuten per dag!

Zie je, niet moeilijk toch?

2. Gratis Proefles

Geef een voorbeeld (proef-) les weg. Dat is leerzaam, maar ook laat je daarmee je werkwijze zien. Mensen kunnen zo makkelijk de waarde van jou en je dienst ervaren (hoef je ook niet te vertellen dat je goed bent: dat ontdekken ze vanzelf :-).

3. Mini-cursus

Maak een korte reeks met HowTo video’s, zoals:

  • Hoe maak je jezelf op in 3 stappen? (Video 1: Mascara, Video 2: Oogschaduw, Video 3: lippenstift).

Werkt als een speer en wordt enorm gewaardeerd!

4. Challenge

In een challenge werk je met een groep mensen gezamenlijk naar een concreet einddoel toe, bijv.:

  • In 7 dagen Je Stress Onder Controle Challenge
  • De In 30 dagen Afvallen Challenge

Bij een challenge komt wel meer kijken dan bij een korte video reeks, maar de impact is veel groter. Ook omdat je het tegelijkertijd met een groep doet. Dubbel voordeel dus.

5. De eerste hoofdstukken van je boek

Geef de eerste paar hoofstukken van je boek gratis weg. Als PDF. Waarom niet? Het is de perfecte manier om vrijblijvend kennis te nemen van de inhoud en jouw schrijfstijl. Het mooie is: het smaakt de meeste lezers naar meer. Dus hoppa,  stuur er een mail achteraan met een mooie aanbieding.

6. Quiz (met uitslagscore)

Een vragenlijst, poll, quiz, mensen zijn er dol op hun mening te geven. Zeker als ze er zelf iets aan overhouden of iets van leren.

  • Ben jij geschikt als ondernemer? Vul de vragen nu in.
  • Welke sieraad past bij jouw sterrenbeeld? Vul je geboortedatum in en ontvang het antwoord in je inbox.

7. Inspirerend geluidsfragment (mp3)

Perfect om jouw stem of muziek op te nemen, en voor alles waar geen beeld bij nodig is. Bijvoorbeeld:

  • 5 meditaties om de dag mee te starten
  • 3 korte verhalen voor het slapengaan
  • 5 relaxing songs uit India

8. Checklist

Mensen zijn dol op checklists. Ze zijn makkelijk te maken en super handig in gebruik. Denk aan:

  • Wat moet je allemaal meenemen als je de halve marathon loopt?
  • 10 checks die je moet uitvoeren voor je een webinar geeft

9. Webinar

Ha, daar hem je hem! Webinars worden steeds populairder! Ik zie bosjes zelfstandigen die allemaal met webinars aan de slag gaan. En terecht; het is dé nummer 1 manier om meer e-mailadressen te krijgen. Ik kan het je aanraden, het is leuk om te doen (spannend ook, maar het went snel, en je kan makkelijk hulp inschakelen) en je kan het met allerlei onderwerpen doen. Denk aan:

  • De 5 grootste fouten waardoor ik veel te veel geld bleef uitgeven
  • 7 strategieën om snel promotie te maken op je werk
  • De 5 stappen naar persoonlijke leiderschap

Een webinar is natuurlijk wel iets wat je moet voorbereiden. Ook moet je er live bij zijn als je uitzendt. Het kost je dus elke keer tijd. Maar het heeft flinke impact, het zet je neer als expert en de kans dat je na afloop benaderd wordt voor jouw dienst is groot. Weet ik uit eigen ervaring 😉

Bonus tip:

Zorg dat je elke weggever opvolgt met een of meerdere mails, waarin je doorverwijst naar je betaalde producten of bijv. een leuke aanbieding doet. Dat kan je het best opzetten met een geautomatiseerd proces. De meeste e-mailservices, zoals hét mailprogramma voor zelfstandigen ActiveCampaign, ondersteunen dat.

Was dit inspirerend?

Nu ben ik heel benieuwd. Borrelen er al gave ideeën in je op? Heb je vragen?

Laat het weten in de commentbox hieronder. Ik lees en reageer altijd!

>>>

resultaat uit je marketing, meer structuur en een schaalbaar bedrijf


Interessant? Deel dit met je vrienden.
Tweet about this on TwitterShare on Facebook15Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page
25 antwoorden
  1. Ludie says:

    Hoe zou je dat aanpakken met een stomerij. Daar werken E-books niet voor klanten.
    Al eerder een poging gedaan met aanbiedingen of prijsvraag. Maar mensen zijn niet echt happig om emailadressen te geven.

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hoi Ludie, goede vraag; je zou instructie filmpjes kunnen opnemen op je website. Waarin je bijv. uitlegt hoe je zelf bepaalde vlekken kan verwijderen uit je kleding, opvouw tips (voorkom kreuken), etc. Je kan 1 tip openbaar zetten, en de rest van de tips toesturen als iemand zijn e-mailadres achterlaat.

      Beantwoorden
  2. Nanda says:

    Hoi Thijs,
    En als je dan van die mooie e-books hebt geschreven, challenges organiseert, webinars voorbereid en echt heel veel tijd en aandacht besteed aan dat mensen je leren kennen. Wat kun je online dan doen om meer zichtbaar te worden? Wat is belangrijk in de communicatie of beeldmateriaal, zodat mensen die je advertentie zien zich ook aanmelden voor je gratis weggever, book of challenge?

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hoi Nanda, goede vraag. Er is best veel wat je kan doen, maar het belangrijkste is dat je heel helder communiceert wat het probleem is (zodat men zich erin herkent) en wat het resultaat is (van je weggever, webinar etc.). Overigens hoeft dat niet alleen met advertenties; je kan ook berichten posten op je tijdlijn bijvoorbeeld.

      Beantwoorden
  3. Bart says:

    Hoi Tijs,

    voor ik dit las heb ik het al geprobeerd in de vorm van 10 gratis tips. mijn website is geen webshop en het website verkeer ligt dus niet super hoog. 2 weken en 1 e-mailadres verder heb ik een Facebook advertentie gemaakt om de 10 tips te promoten, na een week hadden er 200 mensen op de link geklikt om de 10 tips te downloaden. Alleen hebben er maar 10 mensen de tips gedownload.

    Heb jij een idee waar dit aan ligt? ik denk zelf dat de drempel om je e-mailadres achter te laten te hoog was voor de 190 mensen die wel op de link hebben geklikt maar de tips niet hebben gedownload.Wat zou ik hieraan kunnen doen? Of is dit een normaal conversie percentage?

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hey Bart, dank je wel, goede vraag. Of het een ‘normaal’ conversie percentage is, kan ik niet zeggen; dat is van te veel factoren afhankelijk.

      Interessanter is idd de vraag: Wat kan je er aan doen? Een paar tips:
      1. kijk of de titel aanspreekt (belooft hij wel een concreet en tastbaar resultaat)?
      2. Zorg dat je het zo formuleert dat het een probleem oplost. Laat het krachtig of intrigrerend klinken
      3. Heb je je advertentie wel gericht op de juiste doelgroep? Met de juiste interesses e.d.? Daar kan je ook nog even kritisch naar kijken.

      Los van conversie %, bereken ook eens de kosten vs de opbrengst; als 1 e-mailadres je € 10,- kost is dat echt te veel. Kost het maar 20 cent dan is dat helemaal niet gek.

      Tja, en verder doet het in de arm nemen van een expert soms wonderen. 😉

      Beantwoorden
  4. Matk Teeuwissen says:

    Ben aan het stoeien met mijn 1ste e-book. Inhoud leek aardig te lukken, maar ik zoek wel nog naar een goede format / indeling.. Ik denk dat ik gewoon veel ebooks moet downloaden zodat ik voldoende voorbeelden heb.
    Iemand hierover een blog geschrenen of gelezen ?

    Beantwoorden
  5. Jacinta says:

    Dag Thijs,

    Binnenkort ga ik een opening houden van mijn nieuwe bedrijf. Heb jij tips voor mij hoe ik dit kan promoten op fb en het een kan combineren met het ander?
    bv kan ik ter plekke een lijst neerleggen en mensen vragen zich in te schrijven voor NB? of is dit juist omslachtig?
    Hartelijke groet, Jacinta
    Alvas bedankt voor je antwoord.

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hoi Jacinta, je kan zeker de opening melden op je Facebook pagina, maar ook op andere sociale kanalen die je gebruikt (Twitter, LinkedIn).

      Je kan ook overwegen om te adverteren op Facebook, dat is niet heel erg duur en je kan precies de doelgroep aangeven (op interesse, of lokaal in jouw regio, of alleen vrouwen tussen 30 en 40 jaar bijv.) die je voor je opening zoekt.

      Heel goed dat je denkt aan ‘traditionele’ manieren, zoals een lijst neerleggen. Dat werkt ook nog steeds heel goed, zeker als er een klein leukigheidje of te winnen prijs tegenover staat.

      Je zou ook een iPad neer kunnen leggen met daarop je e-mail opt-in formulier. Mogelijkheden genoeg dus! Groeten, Thijs

      Beantwoorden
  6. Tim Mulder says:

    Hallo,
    Inspirerende tips ! Super.
    Maar met een aantrekkelijke weggever heb je nog niet meer mensen op je site die het lezen. Of lees ik het dan fout? Ergens zul je dan iets ‘virale’ moeten kunnen bewerkstelligen toch? We willen toch allemaal gaan voor de echte klapper nietwaar? ?. Sportieve groet Tim

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hoi Tim, je moet uiteraard zorgen dat je je weggever ‘promoot’, bijv. op je Facebook, Twitter en LinkedIn tijdlijn. En vergeet niet hem achterop je visitekaartje te vermelden, onderaan je handtekening in je mailprogramma, in workshops, etc. Er zijn heel veel mogelijkheden daarvoor!

      Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Goede vraag, Yvon. Nee, dat mag niet.

      Je mag alleen maar mensen op je lijst zetten als ze daarvoor toestemming hebben gegeven. Altijd vragen dus, of, in het geval van een weggever, het erbij zetten (dat ze je ‘nieuwsbrief’ gaan ontvangen).

      Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hoi Melanie, ik heb je vraag via de mail ontvangen. Ik beantwoord hem even hier, zodat we er allemaal weer van kunnen leren.

      Je vraag was: “Leuke blog! Ik ben al een tijdje aan het stoeien met een weggever. wij werken in de grafische sector en kan maar geen weggever bedenken omdat je creativiteit niet zomaar kunt weggeven (lees aanleren). Ik ben benieuwd of jij misschien wat inspiratie kan geven.”

      Mijn antwoord: Denk aan alles waar een klant vragen over kan hebben. In jullie geval komen ze voor bijv. een trouwpakket; “5 dingen die je niet mag vergeten op je bruiloft”, “de 10 meest gemaakte fouten bij de voorbereiding van je bruiloft”, “15 creatieve print ideeën voor je bruiloft)”, etc.

      Je kan bijvoorbeeld ook perfect je blog achter een opt-in zetten, daarmee bedoel ik dit artikel:
      http://www.creative-brain.nl/blog/9-5-tips-om-een-ontwerper-te-kiezen-die-bij-jou-past

      Laat dit al wat bellen rinkelen? Succes!

      Beantwoorden
  7. Frits says:

    H. Thijs,
    “De eerste paar hoofdstukken van je ebook gratis weggeven”, betekent tegen inruil emailadres. Het lijkt me wel een goed idee. Alleen heb ik al een ebook als opt-in dat echter niet groot genoeg is wat het aantal hoofdstukken betreft. Daarom geef ik het volledig weg.Wel heb ik een ander ebook voor de verkoop met voldoende hoofdstukken dat dus wel voldoet. Bij mij rijst echter de vraag of ik in plaats van het al gratis ebook het te verkopen boek moet gebruiken als opt-in. Wat is beter?

    Met vriendelijke groet,

    Frits

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hoi Frits, ik doelde op de eerste hoofdstukken van een (betaald) boek, dat bijv. via Bol.com te bestellen is. Ik ken jouw eBooks niet, maar je kan prima 2 weggevers maken. Zorg er wel voor dat degene die je het meest wil ‘promoten’ ook het meest prominent op je website staat.

      Beantwoorden
  8. Anita says:

    Wat een inspirerend artikel Thijs. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat dit voorbij komt, maar wel dat het ‘kwartje’valt. ik ga je e-book aanvragen en brainstormen over één en ander. Bedankt & fijn weekend!

    Beantwoorden
  9. Nathan Veenstra says:

    Een klein puntje van “kritiek” Thijs, je geeft aan “100% gratis is (no strings attached)”. Echter is vrijwel iedere weggever een opt-in. Dit betekent dat dit dus niet 100% gratis is, maar iemand eerst zijn e-mailadres en naam afgeeft voordat ze die weggever krijgen. Hiermee is de zogenaamde wederkerigheid direct verdwenen.

    Dit systeem werkt hoor, daar hoor je me niet over. Maar op dit punt wringt de schoen toch echt wel een beetje 😉

    Beantwoorden
    • Thijs van Halewijn says:

      Hoi Nathan, goed punt. Je betaalt met een e-mailadres. Het blijft een beetje een discussie; er gaat in ieder geval geen geld van A naar B en ook is er geen sprake van een korting die je pas krijgt als je iets koopt. Ik heb je toevoeging verwerkt in het bericht, dank 🙂

      Beantwoorden
  10. Anouk says:

    Hi Thijs,

    Bedankt voor je blog. Ik heb echter een vraag; mag je email adressen die je hebt gekregen door een gratis weggever op je website zomaar gebruiken om ook je nieuwsbrieven naar toe te sturen?

    Met vriendelijke groeten,
    Anouk van der Linden

    Beantwoorden

Laat hier je reactie achter. Vind ik leuk en ik lees ze allemaal!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *